Dzieci i zdrowie. Jak zrozumieć świat dzieci?


Dzieciom poświęcamy wiele uwagi ? pilnujemy ich, dbamy, chronimy i zabawiamy. O wiele gorzej wychodzi nam jednak słuchanie i rozumienie tego, co chcą nam przekazać. I chodzi tu przede wszystkim o wiedzę z ich świata, która może całkowicie odmienić nasz świat lub jego fragmenty ? jak zdrowie.

Jaki jest według dzieci zdrowy człowiek? Co zrobił, żeby taki być? Jaki jest związek między zdrowiem, a wolnością? Czy lepiej być zdrowym, czy chorym? Kto w domu dba o zdrowie? Komu szkodzą gry komputerowe i dlaczego nastolatki siedzą zamknięte w ciemnych pokojach?

Na te i inne pytania poznamy odpowiedź dzięki Magdalenie Radkowskiej-Walkowicz i Marii Reimann, etnografkom i antropolożkom, które  wprowadzą nas w temat badań nad dzieciństwem. Przedstawią wyniki autorskich, etnograficznych badań o zdrowiu prowadzonych z dziećmi w wieku 9-11 lat a także przedstawią związane z tym problemy etyczne i praktyczne zastosowania swoich wyników.

Podczas części warsztatowej zaczerpniemy inspirację z pionierskiego zabiegu prowadzących ? naukową publikacje badań przełożyły na książkę dla dzieci, która o tych badaniach opowiada. Dzieląc się swoimi doświadczeniami, trudnościami i radościami związanymi z przecinaniem się świata dorosłych i świata dzieci wspólnie zastanowimy się, jak przekazywać niełatwa wiedzę dzieciom i jak tę wiedze od dzieci zdobywać.

Udział w seminarium jest bezpłatny, należy jednak zarejestrować się na nie poprzez formularz zapisu na stronie:
W razie jakichkolwiek problemów, prosimy o kontakt pod adresem robert.statkiewicz@bemowskie.pl

Dr hab. Magdalena Radkowska-Walkowicz i dr Maria Reimann same o sobie piszą tak:

Jesteśmy badaczkami z Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem Uniwersytetu Warszawskiego. Od ponad pięciu lat prowadzimy badania etnograficzne wśród dzieci. Nasz pierwszy projekt dotyczył zapłodnienia metodą in vitro ? rozmawiałyśmy z dziećmi, które przyszły na świat dzięki tej metodzie. Tematem drugiego było zdrowie, a naszymi rozmówcami były dzieci w wieku 9-11 lat, od których próbowałyśmy się dowiedzieć, co myślą o zdrowiu i o tym, jak o nie dbać. Trzeci projekt, jeszcze niezakończony, dotyczy zespołu Turnera, choroby genetycznej dotykającej wyłącznie dziewczynki, z którymi rozmawiamy o ich doświadczeniu życia z chorobą przewlekłą.

il. Pola Barska

 


Udostępnij:

Zapisz się na newsletter

i bądź na bieżąco!