Wystawa podsumowująca warsztaty Pracowni Ceramiki Terrytoria Bemowskiego Centrum Kultury 2023/2024
Prowadzące: Marta Gruzd, Eliza Danowska, Zuzanna Wasiak
Jak co roku zapraszamy na wystawę ceramiki, która powstała podczas całorocznych zajęć warsztatowych w Bemowskim Domu Kultury. Od września 2023 do czerwca 2024 pod okiem trzech prowadzących: Marty Gruzd, Elizy Danowskieji Zuzanny Wasiak powstawały kubeczki, talerze, wazony, patery, rzeźby ceramiczne i inne, małe i większe prace wykonywane zarówno przez młodszych jak i starszych pasjonatów pracy z gliną.
Jednak w tym roku na Bemowie dorosłym uczestnikom kursów instruktorki zaproponowały niezwykła przygodę: podróż do Grecji antycznej, a nawet jeszcze starszej. Na te wyprawę do ery minojskiej razem z ambitnymi, doświadczonymi ceramiczkami, zabrało się około 30 osób.
– Zaczęłam kurs, formując z trudem filiżankę do espresso, a skończyłam lepiąc z wałków dzban przypominający wielkie dzieła, które oglądałam w muzeum w Atenach. Nie mogę w to uwierzyć! – mówi jedna z uczestniczek projektu.
CERAMIKA MINOJSKA
„Kiedy narodziła się „Grecja”? Pierwsze ślady osadnictwa na obszarze dzisiejszej Grecji, Cyklad i Krety pochodzą sprzed 7 tys. lat p.n.e. Z kolei najstarsze świadectwa posługiwania się greką sięgają XVII w. p.n.e. Na podstawie analizy tych zapisków możemy powiedzieć, że przodkowie Greków wywodzili się z grupy ludów indoeuropejskich. Skądinąd wiemy, że ludy te przemieszczały się wielkimi grupami ze stepów Azji Centralnej w kierunku Europy do początków II tysiąclecia p.n.e. Wówczas to najprawdopodobniej pojawiły się także w Grecji. W tym czasie na Krecie rozwijała się cywilizacja minojska, która okres świetności przeżywała w połowie XV w. p.n.e. Ludzie, którzy ją stworzyli, nie byli spokrewnieni z plemionami greckimi. Jednak wpływ, jaki wywarli na Greków, sprawia, że od nich zaczyna się wykład dziejów świata greckiego” – wyjaśniał prof. Benedetto Bravo w „Historii Starożytnych Greków”.
Epoka minojska trwała od ok 3000 r. p.n.e. do ok 1100r. p.n.e. pne zaczęła się kształtować na Krecie, a następnie objęła inne wyspy greckie.
Ceramika tamtych czasów jest mniej rozpoznawalna niż bliższa nam w czasie ta z epoki klasyczna (ceramika czarno i czerwono figurowa), bardziej tajemnicza, spowita aurą mitów, takich jak choćby ten o labiryncie i mieszkającym w nim Minotaurze: pół człowieku, a pół byku, o Tezeuszu, Ariadnie, Dionizosie…
Najbardziej rzetelnej wiedzy o epoce minojskiej dostarczają fundamenty budowli (czasem odbudowywanych z XIX-wieczna fantazją) i przedmioty użytkowe, w tym ceramika.
Kształty ówczesnych naczyń nie mają sztywności, rygorystyczności, kanonu ceramiki epok klasycznych. Są prostsze i bardziej miękkie, organiczne. Delikatnie nawiązują formą do morskich zwierząt, które są też głównym tematem dekoracji. Na paterach, brzuchach dzbanów, bokach
amfor roi się od ryb, delfinów, ptaków, ślimaków i wodorostów… Często pojawia się motyw ośmiornicy. Wszystko to świadczy o silnej więzi ówczesnych ludzi z przyrodą. Az chciałoby się zadać pytanie, czy nie mamy tu do czynienia ze szczególnym momentem w dziejach, kiedy intensywnie rozkwitłaby cywilizacja, a jednocześnie jeszcze nie została zerwana symbioza ludzi z przyrodą.
MINOJCZYCY Z BEMOWA
Zadaniem osób uczestniczących w warsztatach było wykonanie naczynia wzorowanego na dziele ceramicznym pochodzącym z okresu minojskiego. Było to dla osoby uczącej się ceramiki dużym wyzwaniem technicznym oraz artystycznym. Uczestniczki i uczestnicy musieli zmierzyć się (niektórzy po raz pierwszy) z dużą skalą formy ceramicznej, jednocześnie kontrolując kształt naczynia. Uzyskaliśmy różnorodne, piękne dzieła z których powstała niesamowita, monumentalna ekspozycja /instalacja.
Do realizacji Projektu Minojskiego zostały użyte cztery rodzaje glin (o dużej zawartości szamotu) w odcieniach bieli, czerwieni i brązu. Zdobienia zostały wykonane poprzez użycie angob i glinek.
Większość prac została wypalona tylko raz w temperaturze 900 st C, czyli na biskwit. W przemyślany sposób zrezygnowałyśmy z pokrycia naczyń szkliwami – zależało nam na podkreśleniu naturalnego piękna surowej gliny oraz na zachowaniu spójności całej ekspozycji, jako że od razu zaplanowano pokaz efektów półrocznej pracy blisko 30. uczestników i trzech instruktorek.
Współczesny świat, profesjonalizacja, druk 3D, a z drugiej strony dokładne przyglądanie się fotografiom naczyń, które liczą kilka tysięcy lat, wykonano je całkowicie ręcznie, w – nie bójmy się tego stwierdzenia – dość prymitywnych warunkach. A teraz my, ludzie XXI wieku z trudem próbujemy zrobić coś, co z taką łatwością i maestrią tworzyli nasi odlegli przodkowie… Most czasowy, który powstał dzięki bliskiemu kontaktowi z historią sztuki użytkowej, dał możliwość namysłu nad przeszłością naszej cywilizacji i jej przyszłością.
Wernisaż wystawy odbędzie się w Bemowskim Centrum Kultury w lokalu przy ul. Konarskiego 20 w dniu 15.06.2024 o godzinie 18:00.
Prace można oglądać w dniach 16.06– 8.06 w godzinach 09:00-18:00.
Instruktorzy
Eliza Danowska
Ceramiczka, ilustratorka. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na kierunku malarstwo u prof. Leona Tarasewicza ze specjalnością techniki ścienne, oraz uczestniczka kursu projektowania książki na wydziale grafiki. Absolwentka Akademii pedagogiki Czytaj więcej ... Czytaj więcej
Marta Gruzd
Ukończyła rzeźbę na Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom zrealizowała w 2006 r w pracowni profesora Grzegorza Kowalskiego. Oprócz ceramiki zajmuje się m.in rzeźbą, rysunkiem, działaniami site-specific. Brała udział m.in. w Czytaj więcej ... Czytaj więcej
Zuzanna Wasiak
Uczęszczała na Warszawską Akademię Pedagogiki Specjalnej na kierunku Edukacja artystyczna, gdzie rozwijała się w wielu dziedzinach sztuk wizualnych w tym rzeźby. Ukończyła kurs „Ceramika w edukacji artystycznej i terapii”. Początkowo Czytaj więcej ... Czytaj więcej