Kiedy w polskich szkołach zaczęto w młodzieżą rozmawiać o płci i rozmnażaniu? Czy mówiono wprost, czy raczej starano się unikać otwarcie seksualnych treści? Jak to się zmieniało na przestrzeni XX wieku? Z jakich jeszcze źródeł wiedzy korzystali młodzi ludzie? Czy mogli porozmawiać z rodzicami, czy raczej sięgali na przykład po pornografię?
W trakcie kwietniowego spotkania Nowej Humanistyki przyjrzymy się różnym podejściom do edukacji seksualnej w Polsce. Zobaczymy, jak radziły sobie (lub raczej nie radziły) w tym kolejne rządy i systemy polityczne. Dyskusje dorosłych zestawimy z problemami młodzieży wyrażanymi w listach do prasy i pytaniach zadawanych w czasie lekcji wychowania seksualnego. Wszystko to przedstawi dr hab. Agnieszka Kościańska, antropolożka kultury, badaczka, wykładowczyni Uniwersytetu Warszawskiego i autorka wydanej w 2017 książki ?Zobaczyć Łosia. Historia polskiej edukacji seksualnej od pierwszej lekcji do internetu?.
W drugiej, warsztatowej części spotkania, przyjrzymy się rozmaitym tekstom źródłowym: fragmentom podręczników, rubrykom seksuologicznym, ludowym przyśpiewkom. Wspólnie zastanowimy się, jakie wyłaniają się z nich wizje seksualności, płci i rodziny.
Udział w seminarium jest bezpłatny. Należy jednak zapisać się pod adresem robert.statkiewicz@bemowskie.pl w wiadomości wskazując, w których częściach wydarzenia (seminarium i warsztaty) chcemy wziąć udział.
O PROWADZACEJ:
dr hab. Agnieszka Kościańska pracuje w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi badania dotyczące płci, seksualności i religii. Jest m.in. autorką książek ?Zobaczyć łosia. Historia polskiej edukacji seksualnej od pierwszej lekcji do internetu? (Czarne, 2017), ?Płeć, przyjemność i przemoc. Kształtowanie dyskursu eksperckiego o seksualności w Polsce? (WUW, 2014) oraz (współ)redaktorką tomów ?Kobiety i religie? (z Katarzyną Leszczyńską, Nomos, 2006), ?Gender. Perspektywa antropologiczna? (z Renatą Hryciuk, WUW 2007), ?Antropologia seksualności? (WUW, 2012).